Wednesday, October 15, 2008

Minggu Suai Kenal Bersama Raksasa Mini



Hye rakan-rakan. Entry kali ni sy saje2 gedik nak berkongsi serba sedikit tentang diri seorang Raksasa Mini ini. Kiranya sesi ni adalah taaruf (lama xguna word ni, haha) bersama rakan-rakan sekalian. Okey, mari kita mulakan:

1) Raksasa Mini tidak memakan, menelan atau menjamah ayam, daging, telur kuning, ikan sungai dan bermacam2 lagi. Kiranya Raksasa Mini seorg yg Vegeterian dan penggemar Ikan serta Seafood (Udang, Ketam dan kadang-kadang Sotong (bergoreng tepung shj). Paling menggemari IKAN (laut shj) serta sayur (priority sayur campur dan kailan ikan masin). Oleh sbb saya xmkn daging, ramai yg beranggapan dalam badan saya tiada kolestrol. Nampaknya, ramai yg silap kerana seafood juga mengadungi kolestrol yg tinggi especially Udang. Huhu.

2) Raksasa Mini sangat peka dan mengambil berat soal kebersihan. Pantang klau bathroom and toilet yg kotor dan berbau. Saya suka cuci toilet (ya, sgt suka). Sbb saya xsuka mandi dan berak di dalam toilet yg kotor. Suasana toilet sgt penting bg Raksasa Mini kerana masa yg plng sekejap Raksasa Mini berada dalam toilet adalah 15 minit, paling lama sejam. Raksasa Mini sangat dikenali dengan sifat yg suka mandi-manda yg sgt lama (kawan Uni, housemate) sume tau akan hal itu. Klau saya mahu mandi, berebut2 mereka mahu mandi dulu kerana malas mahu menunggu terlalu lama kalau sy yg mandi dulu.Hoho. Lagi satu, Raksasa Mini pantang nmpak rambut yg gugur di atas carpet atau lantai, pasti kukutip satu per satu sehingga bersih carpet n lantai itu. Rambut yg gugur menyesakkan. Dan ya, Raksasa Mini alah kepada habuk (nnti cepat bersin). Oleh itu, ruang tidur, tempat kerja serta dimana2 saya berada mesti bebas habuk! Klau x, saya rasa tak selesa dan akan hilang minat serta merta.

Oh ya! Raksasa Mini paling pantang klau jumpa org yg bila sudah 'shishi" (kenc) tidak flush toilet bowl. Itu sifat yg sgt pengotor. Susah sgt ke nk flush? Maybe itu tabiat atau perangai dari rumah. Dan ya, ramai yg cakap "Klau toilet dia bersih, maka dia seorg yg pembersih" Saya sangat setuju dgn pendapat ini. Terima Kasih.

3. Dalam famili Raksasa Mini, hanya dia seorg namanya bermula dengan Nurul. Siblings yg lain sume start dengan Nur. Maybe sbb itu Raksasa Mini unik dan lain dari yg lain dlm family dia.(dalam famili, sy seorg yg xmakan ayam n daging)

4. Raksasa Mini xkisah makan apa2 dan xkira waktu. Dan tidak pernah takut gemuk. Haha. Sbb, bg Raksasa Mini, samada dia makan byk atau sedikit, tiada berubahan pada bentuk badannya (pernah berdiet yg xmenjadi). Dan dia agak berpuas hati dgn bodynya sekarang (cuma perlu diberi perhatian pd bhgn peha) lihat la pic di atas: pehaku sgt lebar. Hoho.

5. Raksasa Mini pernah bersekolah Agama (SMKA) dari form 1-3 (mungkin ramai yg xtau, haha, sbb sy sgt xsuke nak bercerita psl skool ni, pengalaman plng pahit katakan). Dan mengalami satu revolusi yang sgt tak best. Saya tidak bole dikongkong dan dihadkan perwatakan dan perlakuan. Akibatnya, saya mengalami depresi yg sgt teruk dan seterusnya membuatkan pelajaran merosot dgn penuh bergaya. Bayangkan, UPSR straight A (4A) tapi PMR sgt hampeh (cuma 2A beserta B, C, dan D sekali). Betapa bangangnya saya apabila menghuni asrama (agama pulak tu) yang penuh dngn peraturan dan undang2 yg kadang2 tidak munasabah. Nama dan lokasi sekolah dirahsiakan ats sbb2 yg tertentu (tp sekitar Perak juga). Akibat dr sekolah ini juga, sy menjadi SANGAT nakal dan kunun2 rebellious.Selalu break rules and melawan pengawas (masa tu pnggil diorg 'mawas', haha) serta warden. Nasib baik ada geng (8org)dan kami tidak disukai oleh guru-guru, para pengawas dan juga para warden. Selalu didenda dan dihina serta dikeji. Saya xkisah, sbb mmg saya sengaja buat hal sbb xnak bersekolah di situ. Dengan harapan cepat2 keluar dari skool itu. Tapi sy hampa sbb slps PMR, barulah ayahanda sy sedar yg skool itu tidak sesuai ngn aku (tu la, dr awal saya ckp saya tdk suka skool itu) tp ayahanda ckp "tak pe, try dlu". Akibatnya, PMR sy lingkup, padahal saya bukan la bangang sgt. Masa sekolah rendah, sy cergas dan cerdas, ape2 pertandingan, saya la wakilnya. Huhu. Dan slps PMR juga, ayahanda sy juga yg mengeluarkan sy dr skool itu dan daftarkan sy di skool baru yg lebih tenang dan aman, dan yg plng penting TIDAK MENGHUNI ASRAMA. Sekolah berdekatan ngan rumah dan dgn bangganya saya belajar bersungguh2 dan terus menakluki kelas saya pada waktu itu (tiap-tiap penggal, start form 4-5 dapat no 1 dlm kelas, no 3 dlm tingkatan). Terrer xterrer la. Haha. Blagak pulak. Result SPM pon sgt bole dibanggakan. Lihat, saya tidak bole dikongkong (sekali lagi). Saya mahu bebas dan lakukan apa yang saya fikirkan wajar tanpa pengaruh siapa2. Asrama mmg tidak sehati dan sejiwa ngn saya. Haha. kesimpulannya, saya benci kehidupan di asrama!

Lupa nak kongsi pengalaman pahit didenda: kena sebat kaki n dicubit sehingga berdarah n kena sebat telapak tgn, biasa bg saya dan geng saya.(skool tu suka mendera, nsb baik masa tu saya xtahu menahu talian teledera, klau tak dh lama sy call). Ok, inilah slh satu sbb sy benci asrama. Mengajar budak2 guna KEKERASAN. Sgt tidak relevan. Saya bukan la budak2 yg tegar, kira dlm lingkungan umur 13-15 (pada waktu itu la 97-99, waktu skrang lain cite) masih bole dilentur lagi jika kena dgn gaya dan cara.

Cara denda plng tak munasabah:
i) Pernah kena sembahyang Asar kat Court Badminton disebabkan saya lewat ke masjid (fyi, students xbole smbhyng dlm dorm or bilik, WAJIB gi masjid). Warden tu siap buat annoucement suruh student2 lain tgk dr balkoni acara saya sembahyang di court badminton, tanpa alas sejadah, KEJAM bukan? Agak2, berat sgt ke kesalahan sy itu. Bukannya tak sembahyang, cuma lewat skit,(kira budak2 dh blk masjid, aku baru nk pegi). Huh.

ii) Sy dan 7 lagi geng kena pakai baju batik pada hari sekolah biasa. Kira masa waktu persekolhan tu, kami 7 org je pakai baju lain dan semua org tahu kami dh lakukan kesalahan. Klau tak silap, kami ponteng tak pegi tgk program ape ntah kt dewan besar. Kira skip program la, nyorok dlm locker, tp kantoi. haha. Akibatnya, kami diarah memakai baju batik yg SGT cantik itu dan dipanggil di hadapan perhimpuanan utk tujuan memalukan kami. So, satu skool tau kami bersalah. Mmg malu tp nk wat camner. Haha. Gila kan?

iii) Sesi tocher menocher mmg selalu sgt. Sape lg yg tocher kami, mst la para pengawas dan para warden yg disayangi. Huhu.

Itulah salah satu pengalaman pahit aku di skool itu. Tp, bila terkenang blk, sgt funny. Haha. lagi2 klau jumpa geng2 saya semua n cerita blk sume benda mst kami ketawa xingt dunia. Sekian kisah ngeri ku di sekolah berasrama.

Konklusi: I hate boarding school!

6) Saya hanya menggunakan barang2 atau stuff2 yg original shj. Prinsip saya, klau xmampu, JGN BELI. Tak kuasa nak pakai yg fake. Blagak kan bunyinya. Tapi itulah prinsip saya. Lebih rela beli barangan yg tiada jenama dr barangan yg FAKE. Klau menang memakai pon, tp tak original, nak buat apa, kan? Setakat ni, semua barang2 and stuff saya original (tak kira la ada brand ke xde brand). Lebih2 lg yg ada brand, sy suka yg original n authentic je. Tgh kumpul duit nak beli handbag Coach. Huhu. LV? Malas nak membazir! Bkn lawa pon design. Ahaks.

7) Saya ada degree dalam Political Science from UIAM. Kenapa saya ambil course ni? Nnti la saya tulis dlm entry lain. Entry ni sudah terlalu pnjng. Hoho. Whatever it is, corse ni sgt MENARIK! U'll get to know everything kalu ambil subjek ni. Yea, i mean EVERYTHING! So interesting kan, bunyinya. Sbb corse ni tak tertumpu hanya pada POLITICS. Kita akan tahu mcm3 benda. Xpercaya, meh tgk buku2 notes saya. Haha.

8) Ok, dari segi muzik, Raksasa Mini tak berapa kisah. Asalkan sedap didengar. Tp priority muzik ialah muzik berband. Tak semestinya indie, ok. Yg penting harus ada gorengan gitar dan pukulan drum. Klau tak, xfeel i nak dngr muzik. Hoho. Bole dikatakan semua genre saya layannnnn.From yg org cakp poser (mainstream) to underground. Dulu2, rajin gk tgk live band a.k.a gig. Tapi dah tua2 ni tak berminat sgt. Huhu.

9) My hobby (of course) Shopping. Tapi actually shopping is not a hobby, kan? Mmg sifat wanita suka bershopping. Tapi saya shopping secara bijak. Bukan main beli je sume benda. Banyak kena fikir dulu sblm saya memborong. Antaranya ialah samada ia perlu atau tidak buat masa sekarang? Perbandingan harga juga perlu dibuat. Let say, kat warehouse sale bole dapat barang lg murah, why not i juz go shopping at whs rather than beli kat kaunter. Mmg la ada pro and con. Contohnya, klau kt whs, mmg barang2 dia kadang2 (kadang2 je) dah nak expired and have limited of choice. Biasa la, whs jual brg2 yg tak laku kt kaunter or nak clearkan stock. So, in this case, pembeli bijak mcm saya, kena tgk la expiry date dia. Klau dah dekat sgt jgn main beli. Tapi ada gk whs yg jual brg2 yg baru (it depends, actually). Kalau perfume tu 2taun jangka hayat dia. Same goes to cosmetics. Klau lbh 2 thn, jgn la pakai. Klau degil gk, tanggung la effect n consequence dia. Maybe muka kamu akan herot sblh? Tu la kena bijak cari brng2. Sometimes, barang2 yg murah pon can looks like an expensive stuff. so, kena bijak la plak gayakan nya. Kan? Saya selalu buat mcm tu. So, sume org ingt sy pakai brg mahal2 je. But then, sy hnya beli kt kedai yg tak berjenama. Huhu. Lagi sy suka kumpul plastic bag n paper bag. So, mmg byk collection plastic bag n paper bag (yg rare shj) yg sy kumpul. Other than that, sy suke membaca. Some ppl notice yg sy suka membaca.Hehe. Xkira la bout entertaiment ke, politikus ke, fesyen ke, economy ke, science ke, environment ke etc tapi sy mmg suke membaca. Usually, sy membaca b4 nak tido or klau ada free time. Dan sy juga suke berkemas, memasak kurang skit. Hoho. Sy suka kemas rumah sbb sy seseorg yg organize. Suke tgk brang2 tersusun and kemas. Serabut tgk brang2 yg sepah. So, sy keluarkan peluh dng mengemas rumah.Ok la tu kan? Hoho.

10) Last but not least, i love to watch Wonderpet! Haha. Sgt kelakar n comel. Saya suka warna pink n pastel colours. Saya suke tidur atas katil yg cadarnya tegang. selalunya sy akan tarik/ tegangkan cadar b4 tido. Baru selesa bila nk tido. Huhu. Sy juga mengambil masa yg lama unutk menghabiskan makanan. Mmg sume org yg kenal sy tau sy mkn sgt lmbt. I have my own way to eat. Dan sy jarang sakit sbb kecik2 dulu selalu sakit. Now, dh dewasa sy jarang demam but klau selsema mmg selalu becoz of habuk atau sejuk. That's y sy jarang MC. Haha. Antibodi sy agak kuat, bole kira bape kali je sy demam. Setaun sekali pon susah. Dan sy mempunyai tangan n kaki yg lembap. Maknanya tgn n kaki sy selalu berpeluh. So, kalau dulu masa di Uni, time exam mst sy sediakan tisu atau sapu tgn untuk lap peluh kt tgn. Pelik kan? Sy ingt nak buat operation untuk buang saluran peluh ni sbb sgt menyusahkan! Nak salam ngn org pon takut org xselesa.Huhu. Sbb itu, tisu wajib ada dalam handbag sy.

Ok la, itu dia serba sedikit tentang saya, si Raksasa Mini. Berjumpa lg di lain entry.

Tata~~~

6 comments:

snm | snm said...

heheheheheh :)
sgt menarek!!!
bab kena denda tu yg sadis..
so far lin x pnh kena denda yg teruk2..sbb x pnh kantoi :p terer kn?

Rasaksa Mini said...

haha. actually bole je x kantoi, tp ada je org yg nk mereport, nk wat cmne. huhu. actually, baru sekali tu je kena denda sbb smbhyng dlm dorm. tp sbnrnya, dh byk kali buat, tp pandai2 la. haha.

Sweet Thinker said...

serba sedikit? panjang nie beb! huuu!

Rasaksa Mini said...

ni baru sikit, coz byk lg psl sy yg mungkin org xtau.wuhuuuuu.

space wrestler said...

zaman young and dangerous eh? haha sangat tak sangka hahaha

Rasaksa Mini said...

tau xpe. i penuh ngn kejutan (gile gedik ayat!).hoho.