Tuesday, November 10, 2009

Kisah Si Pencuci dan Tandasnya

Hye, for this entry saya nak bebel sikit pasal kebersihan tandas! Ye adik-adik, saya memang sangat particular pasal kebersihan tandas. Sangat, ok. Bak kata orang, kalau nak tau manusia tu pembersih ke tak, sila la jenguk2 tandas rumah beliau. Kalau bersih tandasnya, maka beliau seorang yang pembersih. Kalau sebaliknya, paham-paham sudah la. Huhu.

Alkisah, di tempat keje saya ni, kami hanyalah menumpang di sebuah bangunan. FYI, kami masih belum ada lagi separate building walaupon sudah 7 tahun ditubuhkan. Begini la nasib menumpang. Everything kena share and yang ada absolute power mesti la tuan punya bangunan ni. Hehe.

Kisah yang nak saya ceritakan ni agak memalukan skit. Bukan ape, saya rasa benda ni sesuatu yang sangat asas, iaitu kebersihan. Kalau nak tau cleaner kat sini sudah bertukar kontrak (biasala, pekerja indon). So, dalam masa pertukaran kontrak tu, takde la orang yang nak bersihkan tandas (dalam 1 week mcm tu). Pastu, semalam la tahap kebersihan tandas agak kronik (i mean sangat kotor dan jijik). Dah la kami tengah ada program (speakers from overseas), nasib baik la speaker perempuan seorang je. Tandas lelaki saya tak tau la, sebab tak masuk. Tapi tandas perempuan mmg sgt kotor. Saya gila geli nak masuk tandas tu. Saya pon bebel la (tp tak kan nak bebel je kan?) After rasa sangat tak puas hati, I called empunya bangunan, tanya takde cleaner ke. Diorang cakap ada and tandas tu dah dibersihkan. Saya pon hairan la, kalau dah cuci, kenapa still kotor? kan? Kunun-kunun nak check, tapi takde tindakan pon sampai la tghari td saya masuk tandas keadaan still sama.

Geram sangat! Takde kesedaran sivik langung. Dalam hati "kalau la aku jumpa cleaner tu, mmg nak kena". Hahaha. Bajet boss. Haha. Kebetulan, masa nak amik air semayang zohor, terserempak la ngan si cleaner tu tegah angkat sampah. Terjadi perbualan yang agak lucu ni.

Saya : kamu sudah cuci tandas ni?
Cleaner: Iya, udah kak. Pagi-pagi sudah dicuciin..
Saya : Kalau dah cuci kenapa masih kotor? Guna berus? Guna sabun?
Cleaner: Iyalah kak, sudah dicuciin guna berus dan sabun.
Saya : Ok, meh saya tunjuk bhgn yg kotor tu (sambil bawa dia masuk toilet). Ni, mangkuk
tandas ni macam tak cuci je, masih kotor, hitam. Kamu sental ke tak?
Cleaner: Iya, udah disental dan dicuci tapi ngak mahu hilang kotornya. Ngak apa2 kak, saya
bisa cuci semula.

Lepas tu beliau pergi ambil bahan-bahan pencuci seperti berus mangkuk toilet dan sabun. Saya pon pergi tengok dia cuci (gila penyebok.. hahaha)

Saya : Macamane? Boleh hilang tak kotor tu?
Cleaner: Iya, boleh aja, mau disental2 baru hilang.
Saya : Memang la kena sental, dah kotor sgt tu, kalau setakat jirus dgn air mmg la tak bole
hilang.
Cleaner: Maaf kak, saya dulu kerjanya kilang. Ngak biasa cuci tandas begini. Klau ada silap,
tegur saya.
Saya : Ok, tak pe la, lain kali kalau mahu cuci, cuci betul2. Bagi sampai bersih.
Cleaner: Ya kak. Faham.
Saya : Terima kasih ya.
Cleaner: Sama-sama.

See? Kena tunjukkan cara nak cuci toilet baru boleh buat? Hehe. Funny kan? Agaknya takpernah org nak tegur dia buat keje. Tu sampai tak tau sebenarnya keje dia kena buat ape. Katanya tiap-tiap pagi cuci tandas, tapi ntah ape yang dicucinya. Tak paham betul. Huhu.

Nak kata saya cerewet ke ape ke, cakap la. Hahaha. Tak kisah, asal sy puas hati sebab mmg hari-hari guna tandas tu (dah tandas tu je yg ada, sebelah blk lak tu, hahah).

Moral of the story: Jagalah kebersihan tandas awam sebab ia tanggungjawab kita bersama.

p/s: Kalau takde sangat org nk cuci tandas tu, bak sini saya cuci. Tak kisah pon~~~





2 comments:

YuSniZa said...

Bagus la Nurul..huhu.saya pun tak terfikir nak pegi tgk cleaner tu mencuci..(siap ckp indon tu x thn) mungkin ada btlnye cleaner tu maybe tak diajar cara mencuci dgn betul dan bosnya pun tak tgk dia buat keje mcm mana.. nasib baik ade "makcik bebel" ni..hahah..
Anyway TAHNIAH untuk Nurul.. Jagalah kebersihan tandas utk kegunaan kita bersama.. :-)

Rasaksa Mini said...

hahaha. terpaksa cakap, kalau tak takde tindakan. tu pun ala kadar je. kalau ikutkan hati nak sental sume yg kotor2 tu. huhu.