Tuesday, June 16, 2009

Kerana 5 tahun Sekali..

Hye kawan-kawan. Saya nak cite pasal benda yg jarang2 berlaku ke atas diri saya ni. Mmg jarang berlaku, 5 tahun sekali pon belum tentu. Tapi sangat menyeksakan, tau.

Benda itu adalah demam panas a.k.a fever!!!

Haha. Ya, saya demam dengan begitu hebat sekali last week. Mmg dah lama sangat tak demam, last demam masa zaman universiti dulu. Tu pon tak teruk sangat. Sbb tu kalau saya demam sekali, mmg la sangat teruk.

Demam datang masa dalam meeting, hari kamis last week. Mula2 rasa sengal2 badan, lutut and pinggang. Sampai seorang officemate lelaki ni ingt saya tengah tahan sakit perut sbb period. Haha. Sebabnya saya tak duduk diam, mmg tak selesa sangat2. Then, rasa kepala and leher, panas! Sah la, saya demam. Sementara nak tunggu balik keje tu mmg badan dh lemah, before blk umh gi klinik, time tu dh sakit sangat2. Sampai nangis tu. Haha. Dr. ckp saya demam panas. Suhu 39 point berape ntah, tapi nk dekat2 40. Panas tu weii. Dia bagi ubat macam2 and mc utk esoknya. Balik terus makan ubat n tido. Suhu plak mcm makin panas. Tampal cool fever, suhu surut skit. Bangun pagi tu dh mcm ok, rupanya tak. Petang tu suhu naik balik. Malam gi lagi klinik. Sakit makin kritikal, lenguh2 satu badan, jalan pon xlarat. Pergi klinik lain, ubat klinik sblm tu xde kesan. Dr. ckp demam saya panas lagi, suhu 39 gk tak surut2. Dia bg ubat antibiotik yg plng kuat untuk sy. Dia kata klau sampai ahad tak elok gk, kena check darah. Balik umah, makan ubat dan terus tido. Tampal cool fever lagi. Tengah mlm terjaga nak buang air, pitam dalam toilet. Tak sedar berapa lama dlm toilet. Seksa. Suhu kepala mcm dh surut. Tapi transfer suhu tu ke tangan dan kaki yg panasnya mcm air panas. Esoknya, mcm ok dh, ptg pon ok je. Sampai je malam, suhu naik blk, mcm semalam suhu kepala dh ok, tapi tangan dan kaki yg panas sgt2. Then tido, terjaga tengah malam nak buang air, once again, pitam dalam toilet. Tak tau la berapa lama. Bahaya2. Seksa sangat2. Esoknya hari ahad, kepala panas blk, ambil ais n air sejuk lap2 kt muka n kepala, ok skit. Ptg dh mcm ok. Malam pon. Nmpknya takyah gi klinik ambik darah. Alhamdullilah. Esoknya hari isnin, bgn pagi nk gi keje mcm nk pitam. Tak pasal2 gi keje basah rambut. Haha. Sampai je ofis, mmg tak larat lagi, badan masih lemah. Tengah hari balik umah waktu lunch, kepala rasa nk pitam lagi, petang tak masuk keje. Tido sampai kul 4. Bangun tido baru la rasa sihat betul2. Huh. Sungguh tragis kisah demam saya.

Time demam dari hari kamis, mmg selera makan tak de langsung. Saya tak makan ape2 pon kecuali air susu dan sedikit cornflake atau sekeping/separuh roti. Itu pon untuk cukup syarat sebelum nak makan ubat. Banyak minum air je. Tengok makanan yang sedap2 pon takde selera. Semalam timbang turun 1.5kg. Huhu. Baru malam semalam boleh menerima makanan. Tu pon skit2 je. Kesimpulanya, demam panas adalah sangat tidak best. Sangat seksa. Tapi nasib baik ada bf yang caring, hantar saya gi klinik, belikan itu ini. Thanks awk =) Tak lupa juga ahli keluarga yg hari-hari call, terutama my mama. Mane taknye, first day demam, bila mama call je terus nangis. Haha. Tak bole dengar suara my mama n my sisters sbb diorg jauh, saya kt sini sakit sorang2. My mama plak risau sgt dia takut saya terkena jangkitan H1N1. Haha.

Begitulah kisah sadis saya time demam. Harap lepas ni tak demam lagi. Tak suka demam. Tambah2 time pitam tu. Seksa tau.

Gudbye fever~~~

4 comments:

snm | snm said...

pergh! dasat betul
lin stp bulan skrg dok MC jek. aritu x psl2 demam gak..adess..
apapun, ida, do take care


err..Estee's sale 18 July ni :P tp cm biasa.Invitation Card kena cari!

Rasaksa Mini said...

ye ke? lin demam sbb nk kawen. demam lin tu.hehe.

alamak, xtau pon ada estee's sale.nk check web jap. mane nk dpt invitation card?

snm | snm said...

xtau mana nk dpt!!!

dlu lin dpt dr cni
blog.ahkwong.com

skrg dia xde offer pape pun
ida try la risik2

Miss FZ said...

susa gak nak demam..sethn sekali jer kena.huhu.tp nurul lg best.5thn sekali?woah~~