Friday, October 22, 2010

Apa Yang Saya Belajar Hari Ini: Episod Rambut Gugur

Hye~~~ Panjangkan tajuk entry ni. Rasanya start from now on, saya nak kongsi dengan anda semua apa yang saya belajar dari hari ke hari. Kira info la kan? At least ada juga benefit untuk anda kan?

Ok, hari ini saya belajar "Mengapa rambut gugur?" (saya pernah mengalami rambut gugur). Info atau maklumat saya dapat dari program TV3 ke Astro Ria (tak ingat), ada rancangan yang ditaja oleh New York Skin Solution, London Wright Management and Yun Nam Hair Care.

Saya tertarik dengan advise from Yun Nam consultant. Beliau mengatakan rambut gugur adalah disebabkan:

1) Pengunaan shampoo yang tinggi nilai pH nya.
2) Kerap mewarnakan /rebonding rambut tanpa membuat rawatan susulan
3) Menggunakan produk rambut yang mengandungi bahan kimia
4) Kurang Vitamin A

So, better check shampoo and conditioner korang, check nilai pH and bahan kimia yang ada. Kalau kurang Vitaman A, ni contoh Vitamin A yang perlu korang ambil. Huhu. Kalau saya Vitamin A memang melambak-lambak dalam badan ini. Ikan? Hehe. Carrot? Hehe. Susu? Hehe. Semua my favorite! Yay!
So, sape-sape yang mengalami rambut gugur, silalah makan Vitamin A banyak-banyak.

Ok, jumpa lagi dalam episod akan datang. Daaaaaaaa~~

No comments: